images

Bebelușii sau copiii au nevoie de o cantitate foarte mică de sodiu, pe care și-o asigură din laptele matern, laptele formulă, apa consumată, fructe, legume – deci nu este necesar să adăugăm sare în mâncarea lor. Am fi tentați să credem că vor mânca mai bine un piure la care am adăugat sare – ei nu au încă termen de comparație, iar noi suntem responsabili în educarea preferințelor lor alimentare și de gust.

Necesarul de sodiu pe grupe de vârstă arată cam așa: 0 – 12 luni: mai puțin de 1 gr (0,4 g sodiu), 1 – 3 ani: 2 gr (0,8 gr sodiu), 4 -6 ani: 3 gr (1,2 gr sodiu), 7 -10 ani: 5 gr (2 gr de sodiu), peste 11 ani: 6g sare pe zi (2.4g sodiu).

Așa că sarea nu este recomandată a fi introdusă în alimentația copiilor sub vârsta de un an, în special datorită dezvoltării insuficiente a rinichilor și a faptului că sarea în exces provoacă hipertensiune arterială. Câți dintre voi sau dintre părinții dumneavoastră au probleme cu hipertensiunea arterială? Hai să educăm gusturile copiilor de mici! Au șanse mai mari să dezvolte apoi obiceiuri sănătoase.

Despre sarea pe care o găsim pe rafturile magazinelor presupun că știți cât este de dăunătoare, indiferent de vârsta la care o consumăm. Vorbesc de sarea de masă, extrafină, iodată. În urma unui proiect de lege din anul 2002, comercianții sunt obligați să vândă și noi să consumăm inclusiv în toate produsele pe care le cumpărăm, sarea iodată, ”îmbunătățită” cu multe anti-aglomerante, printre care E 536 și E 535 (ferocianură de sodiu) care au ca efect creșterea incidenței bolilor cardiace, accelerarea proceselor de ateroscleroză și toxicitate crescută, deoarece ferocianura de sodiu este o substanță toxică.

Înlocuiți sarea rafinată cu sare de mare sau sare de Himalaya. Sarea aceasta conține 84 de minerale și oligoelemente benefice corpului nostru printre  care: litiu, beriliu, bor, carbon, fluor, sodiu, magneziu, siliciu, fosfor, sulf, clor, calciu, scandiu, titaniu, vanadiu, crom, mangan, fier, cobalt, cupru, zinc, germaniu si multe altele.

Altă otravă la fel de albă și dragă papilelor noastre gustative – zahărul! Vă vine să credeți sau nu, în secolul 18, conform studiior, un om consuma în medie 2 kg de zahăr pe an, iar în secolul în care trăim media a ajuns la 90 kg  pe an. Pare greu de crezut, dar dacă citiți etichetele conservelor, sucurilor, produselor de patiserie, băuturilor alcoolice (ce să mai zic de biscuiți, bomboane, ciocolată etc), chiar și fructele modificate genetic conțin dublul cantității de zahăr pe care le găsim în mod natural în compoziția fructelor.

Deci nu e de mirare că a crescut numărul îmbolnăvirilor. Zahărul în exces cauzează diabet, gută, boli cardiovasculare, pietre la rinichi etc. Din nou, nu mă consider un exemplu aici nici pe departe – pe perioada alăptării majoritatea mamelor se simt atât de obosite încât exagerează cu dulciurile și mâncărurile care aduc instant energia dorită. Copiii văd și urmează exemplul nostru. Varianta mai puțin distructivă pentru toată lumea: zahărul brut – mai costisitor, însă mult mai sănătos, mierea, îndulcitorii naturali (arțar, ștevie, agave, melasă).

Mâncărurile noastre sau ale copiilor pot fi îmbunătățite la gust cu ajutorul condimentelor sau a altor alimente cu gust plăcut: în locul sării puteți folosi cu succes în anumite preparate fulgii de drojdie inactivă pe care îi găsiți în magazinele naturiste și care aduc un important aport de vitamine din complexul B. În preparatele dulci, folosesc păstăile de vanilie pentru un plus de gust. Chiar am început să devin creativă în bucătărie în ultima perioadă. Astăzi, de exemplu am făcut o salată din morcov crud, răzuit, căreia i-am adăugat câteva picături de zeamă de lămâie și germeni de grâu. A fost un deliciu, iar Ecaterina a mâncat cu poftă. Cătă, reticent ca de obicei.

Dar ce te faci când ai un bebe pofticios nevoie mare cu un frate mai mare care mănâncă altceva sub nasul lui? În cazul ăsta fă ce zice popa – nu ce face el! Mai ales în ultimul timp, i-am dat fetei să guste din mâncărurile pregătite pentru noi – cu sare și zahăr. Însă folosesc la gătit sare de Himalaya (la cât a costat, cum arată și miroase, chiar cred că de data asta am nimerit un sortiment foarte bun), și zahărul brut. Nici vorbă de amestecuri de condimente aditivate din comerț, margarină, semipreparate. Noi mai băgăm și așa ceva în coș din lipsă de timp și inspirație la gătit. A sosit timpul să ne schimbăm de dragul tuturor: pentru sănătatea noastră și a copiilor.

 

Written by Ioana

Leave a Comment