Demult îmi doream să vă povestesc despre superalimentele care mi-au salvat timp prețios și care au prins foarte bine la năzdrăvanii mei. Cu cât mai puțină bucătăreală cu atât mai bine! Abia ne rămâne timp pentru joacă și alte activități.

În perioade de mofturi maxime, de multe ori fructele ca atare reprezentau masa pentru copii. Nu e un lucru rău. Decât tocănițe și sarmale…prefer să le știu burtica plină cu fructe!

descarcare-2Avocado a fost mereu vedetă la noi! Simplu sau amestecat cu gălbenuș de ou, amestecat cu banană sau chiar cu pudră de roșcove – budincă de” ciocolată”. De când cunoaște gustul ciocolatei, pe cel mare nu îl mai păcălesc cu asta.

Cei care i-au studiat proprietățile, îl descriu drept cel mai hrănitor fruct din lume. Și-a câștigat renumele pe bună dreptate:

Avocado, sau para aligator, este o sursă excelentă de potasiu, conținând cu 60% mai mult potasiu  decât bananele, acesta având un rol important în reglarea presiunii sangvine și, ulterior, în prevenirea bolilor de inimă și a hipertensiunii. Conține grăsimi mononesaturate, benefice organismului având rolul de a regla colesterolul din sânge; conține luteină – care protejeză pielea, vederea și creierul; mai conține fier, vitamina E, beta-caroten, vitamina A, vitamine B.

Un avocado bun se alege apăsând ușor coaja cu degetul, dacă acesta lasă o ușoară urmă- fructul este copt. Majoritatea hipermarketurilor îl comercializează necopt, aceasta nefiind o problemă – se coace în maxim două zile. Pueți accelera procesul de coacere introducându-l într-o pungă de hârtie. Un avocado ținut în frigider nu se coace.

Avocado a fost primul fruct oferit ambilor mei copii – se poate introduce în alimentație începând cu vârsta de 6 luni.

descarcare-3Tapioca este un amidon alimentar extras din rădăcina plantei cassava. Aceasta este o sursă sănătoasă de carbohidrați și nu conține gluten. Conține fier, omega 3, omega 6, acid folic, fosfor, potasiu, zinc magneziu.

Se poate introduce în alimentația copiilor începând cu vârsta de 8 luni.

Eu prepar tapioca fierbând boabele acesteia în lapte (se amestecă mereu pentru că aderă de fundul vasului). În funcție de vârsta copilului adaug la fierbere o jumătate de păstaie de vanilie (se poate introduce de la 6 luni și conține vitamine din complexul B, calciu, magneziu, potasiu, fier, mangan și zinc), și înspre final o linguriță de zahăr brut sau amestec cu banană. Succesul e garantat! Budinca este gata când boabele de tapioca se umflă și devin translucide.

descarcare-4Seminţele de chia  sunt unele dintre alimentele cele mai puternice funcţionale  şi pline de substanțe nutritive din lume. O sursă excelentă de fibre, antioxidanţi, vitamine, minerale şi acizi grași esențiali.

Semințele de chia conțin un raport ideal de acizi grași esențiali omega 3 și omega 6 în proporție ideală (3:1). Chia este o excelentă sursă de fibre și o sursă completă de proteine. Conținutul de antioxidanți din aceste semințe depășește cu 30% pe cel conținut în afine.

Alături de vitaminele B1, B2 și B3, regăsim și minerale în componența acestor semnințe: calciu (mai mult de cinci ori decât în laptele integral), fier (de trei ori mai mult decât în spanac), magneziu (de 15 ori mai mult decât în broccoli), zinc, cupru, mangan, fosfor, potasiu.

Sunt foarte versatile și ușor de încorporat în orice fel de mâncare. Eu de exemplu le folosesc când am nevoie de un liant în rețetele de post (înlocuiesc oul). Înainte de a fi folosite, se lasă să se hidrateze aproximativ 20 minute într-o cantitate suficientă de lichid.

Ca majoritatea semințelor, se recomandă introducerea lor în alimentația copiilor cu vârsta mai mare de un an. Oricum, doza recomandată este de 1 linguriță de trei ori pe săptămână la adulți și jumătate de linguriță de trei ori pe săptămână la copii.

Eu o ofeream copilului în iaurt, adăugam o linguriță de miere și fructe. E un mic dejun gustos și foarte sănătos!

Despre cartoful violet doar citisem când eram în perioada diversificării copilului mare, dar nu îl găseam în orășelul nostru. Am fost extrem de încântată când l-am găsit în sfârșit și mai curioasă decât copiii ce gust o fi având. Gustul nu diferă semnificativ de cel al unui cartof obișnuit, prețul și calitățile însă da.

descarcare-5Cartoful violet este descris ca fiind cea mai sănătoasă legumă. Este foarte bogat în vitamina C, potasiu, calciu, fier, fibre, proteine și carbohidrați. În schimb cartoful violet față de cel obișnuit este mult mai bogat în antioxidanți. Culoarea mov a cartofului este dată de cantitatea mare de antocianine care, fiind antioxidanți puternici, protejează organismul de diferite forme de cancer. Cartoful violet ajută la scăderea tensiunii arteriale și datorită antioxidanților puternici, cartofii violeți ajută la dezvoltarea și întărirea sistemului imunitar și protejează celulele de eventuale boli cauzate de radicalii liberi.

Cartoful violet se poate introduce în alimentația copiilor începând cu 6 luni și poate fi gătit la fel ca și cartoful obișnuit.

Să nu credeți că îmi cresc copiii doar cu alimente ”de fițe” sau aduse doar de pe alte meleaguri. Nici gând! Profităm pe cât posibil de legumele și fructele proaspete, românești achiziționate din piață sau culese direct din grădina bunicilor, iar vara și toamna mă asigur că îmi umplu congelatorul cu afine, zmeură, coacăze negre, mure, ca să profităm și iarna de beneficiile fructelor de pădure. Voiam să vă îndrept doar atenția celor care nu le cunoașteți proprietățile, înspre ele. Și mai sunt o mulțime de alimente pe care le-am descoperit de când sunt mamă, pe care le-am mâncat cu poftă, chiar dacă aveau un nume care îți stă în gât!

 

Written by Ioana

Leave a Comment